Terugblik: dit was de Toets2daagse
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
In oktober is de pilot Microcredentials gestart. 32 hoger onderwijsinstellingen – waarvan 10 universiteiten en 22 hogescholen – doen mee aan de landelijke pilot onder regie van de zone Flexibilisering van het onderwijs en de koepels VH en VSNU. Microcredentialing – het opknippen van het onderwijs in kleinere eenheden die afzonderlijk worden gecertificeerd – stimuleert flexibilisering en geeft herkenbare waarde aan het Leven Lang Ontwikkelen aanbod van instellingen.
7 oktober was de eerste (online) startbijeenkomst. Kennismaken en het delen van ideeën over de insteek van de pilot stond daarin centraal. “We hebben het gehad over de afbakening van de doelgroep en het aanbod van de pilot”, vertelt projectleider Bart Lamboo. “Ook hebben we gekeken naar de grootste uitdagingen waarmee we aan de slag gaan, zodat we onze aanpak hierop aan kunnen sluiten.”
Samen met de pilotdeelnemers bespreken we vraagstukken als: hoe omschrijf je de inhoud van een microcredential? Hoe organiseer je de kwaliteitszorg rondom een microcredential? Hoe vinden we een gemeenschappelijke taal met elkaar? Het is ook van groot belang dat de pilotdeelnemers technisch de zaken op orde hebben. Denk aan het organiseren van interne systemen en het aansluiten op edubadges – het platform van SURF voor digitale certificaten voor het Nederlandse onderwijs.
De pilot loopt tot eind 2023. De komende maanden wordt gewerkt aan het startklaar maken van instellingen voor het uitgeven van de microcredentials. Ook start de experimenteerfase waarin instellingen ervaringen met elkaar kunnen delen. Tegelijkertijd bieden we een leergang voor instellingen die de dienst edubadges nog niet gebruiken, maar graag willen starten met het uitreiken van edubadges aan studenten.
Deel deze pagina
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
Van meer en kwalitatief goede reacties op cursusevaluaties tot het monitoren van de academische schrijfvaardigheid van studenten. Sinds oktober 2022
Stel je voor: je bent een EdTech startup gestart, maar weet niet zo goed hoe je verder moet gaan en
Dit artikel is geschreven door: Mira Buist-Zhuk, Hans Beldhuis, Susanne Täuber (Rijksuniversiteit Groningen) & Robert Schuwer (aanvoerder van de zone Leermaterialen).
Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan