Vier jaar versnellen
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
De aanvoerders van de zones presenteerden in januari de plannen van aanpak van hun zones voor 2020 aan de stuurgroep. Hier vind je een samenvatting van elk plan én links naar de volledige plannen van aanpak per zone.
In 2020 werkt de zone Docentprofessionalisering onder andere aan:
Lees hier het hele plan van aanpak.
Voor de plannen van aanpak in 2020 van de zone Aansluiting arbeidsmarkt is er per werkpakket steeds een inhoudelijke focus en een focus op community building. Daarnaast onderscheiden de werkpakketten zich door verschillende perspectieven. Werkpakket 1 ’Toekomstgerichte competentieprofielen’ gaat over de inhoud van benodigde competenties, werkpakket 2 ‘Kwalificering digitale arbeidsmarkt’ over het onderwijskundig ontwerp, werkpakket 3 ‘Voorlopende bedrijven’ over het proces van samenwerking met het bedrijfsleven en werkpakket 4 ‘Next practices’ over kennis-innovatie.
Ook onze focus op community building bestaat uit verschillende elementen:
Daarnaast werken we aan een werkpakket 0 ‘Inventarisatie arbeidsmarkt’. Dit is een inventarisatie naar stakeholders die zich beleidsmatig bezighouden met digitaliseringsvraagstukken op de arbeidsmarkt. Deze stakeholders zijn bijvoorbeeld overheidsinstanties, belangenorganisatie en onderzoeksinstituten.
Binnen de zone Flexibilisering maken de instellingsoverstijgende werkgroepen een goede start en leveren zij elk een eerste tussenproduct op.
Lees het hele plan van aanpak hier.
Opgesteld in de plannen van aanpak, werken we met de zone Digitale (open) leermaterialen in 2020 aan:
In 2020 zullen we de verbinding met overige zones strategisch en praktisch vormgeven; daarbij sluiten we zoveel mogelijk aan bij de thema’s van het Versnellingsplan en de Strategische Agenda Hoger Onderwijs (2019) De zone Studiedata wil faciliterend en innoverend zijn voor de overige zones.
We zullen een position paper schrijven over de strategische mogelijkheden van studiedata en de bijbehorende randvoorwaarden. Vanaf Q2 2020 willen we in overleg met de overige aanvoerders met elke zone een strategische sessie organiseren: Mångata Sessie Studiedata. Elke sessie resulteert in een aanvulling op het position paper over de mogelijkheden van studiedata voor de thematiek in een andere zone en de Strategische Agenda Hoger Onderwijs. Een traineeprogramma zal inhoudelijk bijdragen, door de opdrachten die trainees krijgen te koppelen aan de concrete studiedata-vraagstukken van de zones en de strategische thema’s.
Lees het hele plan van aanpak hier.
We hebben als zone EdTech de ambitie om van Nederland een vruchtbare voedingsbodem te maken, en bij voorkeur een toonaangevende Europese voorloper, voor (startende) EdTech-aanbieders en hun educatieve innovaties. Door middelen, kennis en (toegepast) onderzoek met betrekking tot de EdTech-markt en EdTech-adoptiestrategieën en -beleid te bundelen, kunnen we de risico’s en kosten van onderwijsinnovatie met EdTech verminderen en het tempo van onderwijsontwikkeling en innovatie binnen onze instellingen verhogen.
Deze zone is van plan dit te bereiken door een ‘Nederlandse EdTech Incubator’ te creëren om het tempo van innovatie en bedrijfsontwikkeling op de Nederlandse EdTech-markt (inclusief kleuterschool, K12, beroepsonderwijs, hoger onderwijs en professionele opleidingen) te verhogen. Door het ontwerpen van strategieën, beleid en hulpmiddelen om toetredingsdrempels in de hoger onderwijsmarkt te verlagen en daarmee de snelheid van acceptatie, inbedding en schaalbaarheid van onderwijsinnovaties in Nederlandse hoger onderwijsinstellingen te vergroten.
Deel deze pagina
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
In het Versnellingsplan werkten we aan de kansen die digitalisering biedt voor het hoger onderwijs. Onder andere door pilots, onderzoeken
VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze
Hoe kunnen hoger onderwijsinstellingen een efficiënter en toegankelijker systeem ontwikkelen voor digitale en open leermaterialen waarbij onderwijsinstellingen de regie hebben?