Vier jaar versnellen
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
Versnellingsplan | Podcast
In de podcastserie van het Versnellingsplan, De Onderwijsvernieuwers, gaan Tjip de Jong en Philip Stein in zes afleveringen in gesprek met onderwijsvernieuwers uit het hoger onderwijs over innovatie met ICT. Voor welke opgaven en ontwikkelingen staan we als hoger onderwijs? Hoe geven we vorm aan de gewenste ontwikkelingen?
Alle afleveringen zijn te beluisteren op Soundcloud en Spotify.
In de eerste aflevering staat de Transitieagenda Leren Digitaliseren centraal. Wat houdt de gewenste transitie in? Waarom is dit nodig? En hoe gaan we hiermee mee aan de slag? We bespreken dit met Marian Kat-de Jong, onderwijsvernieuwer en beleidsmanager bij het Leer- en Innovatiecentrum van Avans Hogeschool en Ilja Boor, senior curriculumvernieuwer voor interdisciplinair en transitiegericht onderwijs bij de Universiteit van Amsterdam.
Beluister de podcast via Soundcloud of via Spotify.
In de tweede aflevering bespreken we de Nationale Aanpak Digitale en Open Leermaterialen. Hoe komen we tot een groter aanbod en gebruik van open en toegankelijk digitaal leermateriaal? Wat vraagt dit van de instellingen en de docenten? Welke afspraken en randvoorwaarden zijn nodig op het vlak van auteursrechten, data en inkoop? Huib de Jong (kwartiermaker open digitale leermaterialen en auteur van de nationale aanpak) en Robert Schuwer (lector OER aan Fontys Hogeschool en aanvoerder van de zone Digitale leermaterialen) gaan hier dieper op in tijdens deze aflevering.
Beluister de podcast via Soundcloud of via Spotify.
Een Leven Lang Ontwikkelen (LLO): hoe zorgen we voor flexibele en gemakkelijke bij- en omscholing voor werkend Nederland? En wat vraagt dit van hoger onderwijsinstellingen? In aflevering drie gaan we hierover in gesprek met Annemieke van Barneveld-Biesma (projectleider Leven Lang Ontwikkelen bij Universiteiten van Nederland) en Ronald Kleijn (initiator en aanjager van Make IT Work aan de Hogeschool van Amsterdam). Aan de hand van twee voorbeelden – De LLO Katalysator van het Nationaal Groeifonds en Make IT Work – laten we zien hoe het Leven Lang Ontwikkelen thema een impuls krijgt.
Beluister de podcast via Soundcloud of via Spotify.
Hoe ga je binnen je instelling verantwoord om met studiedata? Een belangrijk onderwerp op de agenda in het hoger onderwijs. Studiedata bieden steeds meer mogelijkheden en kansen in het onderwijs, denk aan gepersonaliseerd leren. Maar het gebruik roept ook vragen op over de risico’s en dilemma’s die het met zich mee brengt. Het Referentiekader privacy en ethiek met het bijbehorende Dilemmaspel van het Versnellingsplan en de Waardenwijzer van SURF zijn belangrijke hulpmiddelen voor het gesprek over het veilig en betrouwbaar gebruik van studiedata. Bram Enning, aanvoerder van de zone Veilig en betrouwbaar studiedata benutten, en Bart Karstens, senior onderzoeker digitalisering van het onderwijs aan het Rathenau Instituut, gaan hier dieper op in tijdens aflevering vier.
Beluister de podcast via Soundcloud of via Spotify.
Er zijn veel innovatieve en goede ideeën om technologie in te zetten in het hoger onderwijs (EdTech). Ideeën van docenten en studenten maar ook van innovatieve bedrijven waaronder startups. Hoe zorg je ervoor dat deze ideeën daadwerkelijk ontwikkeld en toegepast worden? En hoe organiseer je de samenwerking tussen een instelling en innovatief bedrijf of startup? In deze aflevering gaan we in gesprek met Ewoud de Kok (oprichter van FeedbackFruits), Rens van der Vorst (technofilosoof, docent en onderzoeker bij Fontys) en Jelle Kok (projectleider van de werkgroep EdTech voor onderwijsinnovatie) over het vereenvoudigen van het innovatieproces en het uiteindelijke gebruik van nieuwe tools binnen instellingen.
Beluister de podcast via Soundcloud of via Spotify.
Virtual Reality (VR) en Artificial Intelligence (AI) bieden veel kansen en mogelijkheden in het onderwijs. Hoe zetten we deze technologie effectief in voor het verrijken van de leerervaring van studenten? Wat vraagt dit van de docent en hoe ondersteun je die daarin? In aflevering zes gaan we hierover in gesprek met Kim Schildkamp (hoogleraar data geïnformeerd werken aan de TU Twente en aanvoerder van de zone Docentprofessionalisering) en Stan van Ginkel (hoofddocent aan de Hogeschool Utrecht en verbonden aan het lectoraat betekenisvol digitaal innoveren).
Beluister de podcast via Soundcloud of via Spotify.
Het managen van innovatie in het onderwijs is vaak complex. Wat kunnen we leren van de veranderkunde? Welke tips en tricks kennen we hiervoor? En is innovatie überhaupt wel te managen? In deze aflevering gaan we in gesprek met Mario Kieft, hoofddocent organisatieverandering aan de Open Universiteit en partner bij Zindering.nu. Bereid je voor op een wereld van sleurhutgedrag, workshoptoerisme en de cultuur van de stilte.
Beluister de podcast via Soundcloud of via Spotify.
Wat is de impact van digitalisering op het toets- en beoordelingsproces in het onderwijs? Digitalisering biedt veel mogelijkheden voor het begeleiden en ondersteunen van een student door inzet van technologie bijvoorbeeld bij het geven van korte feedback loops. Tegelijkertijd roept de inzet van technologie ook vragen op rondom professionalisering en zeggenschap van de docent. Wie neemt uiteindelijk het besluit over de beoordeling: de software of de docent? Wat vraagt dit van docenten en opleidingen? Sharon Klinkenberg (projectleider werkgroep Toetsen op afstand en universitair hoofddocent bij communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam) en Dominique Sluijsmans (lector integrale curriculumontwikkeling Hogeschool Rotterdam en werkzaam binnen de coöperatie toetsrevolutie) gaan hier met elkaar over in gesprek. Onder andere de Visietool en het toekomstperspectief komen aan bod.
Beluister de podcast via Soundcloud of via Spotify.
Deel deze pagina
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
Hoe evidence-informed innoveren de kans op succesvolle onderwijsinnovaties vergroot Energietransitie, klimaat, digitalisering, diversiteit en inclusie. Zomaar een greep uit de
Steeds meer docenten maken, delen en hergebruiken open leermaterialen. In veel gevallen start dit met een project, al dan niet
VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies