Kwaliteitenradar Onderwijskundig ICT professional
Wil je meer inzicht krijgen in de kennis, vaardigheden en kenmerken van onderwijskundig ICT professionals? Maak dan kennis met het
De dag beginnen met een workout, dat is natuurlijk een gezond voornemen. Op vrijdagochtend 5 maart zaten wij, Marian Kat-de Jong en Marlies ter Beek van de zone Docentprofessionalisering, daarom fris en fruitig klaar achter onze laptops. Onder de titel ‘Innovatie geslaagd, en nu? Zet de volgende stap en betrek je collega’s’ verzorgden we een Morning Workout in het kader van het ComeniusFestival 2021.
De basis voor deze workout was het onlangs gepubliceerde Handboek Professionele ontwikkeling rond onderwijsinnovatie met ICT. Het Handboek biedt een handig stappenplan, maar hoe kun je de juiste collega’s betrekken in het ontwerpproces? Een groep van negen personen, afkomstig van verschillende hoger onderwijsinstellingen, boog zich over deze vraag in een open en gezellige setting. Tijdens de sessie gebruikten we zelf ook een innovatieve tool: via Wooclap werden de antwoorden van de deelnemers live geïntegreerd in de PowerPointpresentatie.
De deelnemers zijn momenteel zelf met de inzet van verschillende ICT-innovaties bezig. Denk aan samenwerkingstools in tijden van online werken, interactieve tools voor peerfeedback en virtuele labsimulaties. Bij het betrekken van collega’s vinden zij het onder andere belangrijk om rekening te houden met hun ICT-geletterdheid, motivatie en voorkennis over het thema. Ook gaven we wat praktische tips, bijvoorbeeld over het samenstellen van een divers team of het delen van goede voorbeelden via verschillende kanalen.
Naast het inhoudelijke deel was er ook ruimte voor het uitwisselen van tips en ervaringen. Zo kwam een deelnemer met de suggestie om al vroeg in het proces iemand uit het management te betrekken. Diegene heeft namelijk vaak goed zicht op wat er mogelijk is met betrekking tot randvoorwaarden, tijd en waardering of beloning van docenten. Nog enkele andere goede ervaringen:
Om onze conditie op peil te houden, is het natuurlijk belangrijk om het niet bij die ene workout te laten. We blijven daarom in beweging! Binnen verschillende instellingen uit de zone worden de komende tijd proeftuinen voor professionalisering uitgevoerd. We zullen de ervaringen van de deelnemende instellingen delen, dus houd de website van het Versnellingsplan hiervoor in de gaten.
Deel deze pagina
Wil je meer inzicht krijgen in de kennis, vaardigheden en kenmerken van onderwijskundig ICT professionals? Maak dan kennis met het
Als je als onderwijsprofessional aan de slag gaat met het vernieuwen van onderwijs, dan helpt het als je ziet hoe
Welke competenties moeten leiders hebben om onderwijsinnovatie met ICT in het hoger onderwijs te stimuleren? Leiders hebben een belangrijke functie bij
Onderwijsinnovatie met behulp van ICT heeft in het hoger onderwijs al jaren prioriteit, vanwege de impact op de kwaliteit en