Zone-docentprofessionalisering

De integrale Bewegingssensor

Een handreiking en tool voor het in beweging brengen van onderwijsinnovatie met ICT

Start nu het gesprek in je instelling!

Onderwijsinnovatie met ICT is complex. Docenten spelen hierbij een belangrijke rol, maar kunnen dit niet alleen. Hoe breng je onderwijsinnovatie met ICT binnen je onderwijsinstelling in beweging? De zone Faciliteren en professionaliseren van docenten ontwikkelde de integrale ICT-bewegingssensor – een instrument dat helpt om het denken over onderwijsinnovatie met ICT te stimuleren en instellingen, academies en opleidingen in beweging te krijgen. Dat gebeurt aan de hand van vier pijlers die belangrijk zijn voor een integrale aanpak bij onderwijsinnovatie met ICT:

  1. Visie en beleid
  2. Leiderschap
  3. Professionalisering
  4. ICT-infrastructuur

Het doel van de integrale ICT-bewegingssensor is om binnen de instellingen met diverse stakeholders zoals leden van het College van Bestuur, HRM, interne academie, docenten, leidinggevenden en/of onderwijsmanagers een inhoudelijk gesprek te voeren over onderwijsinnovatie met ICT. Met het accent op het faciliteren en professionaliseren van docenten.


Artikel
De tool is de afgelopen tijd geevalueerd en gevalideerd door de zone. Het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs heeft hierover een artikel gepubliceerd. Je leest het artikel hier.

Handreiking en tool

De integrale ICT-bewegingssensor heeft twee vormen: een handreiking en een digitale tool. Ga je aan de slag met de bewegingssensor? Uitleg over de twee vormen vind je hieronder.

Bewegingssensor

Handreiking

In de handreiking vind je een uitgebreide instructie over de Bewegingssensor en de wijze waarop je deze in je organisatie inzet. De handreiking bevat onder andere:

  • (Achtergrond)informatie
  • Uitleg over de werkwijze in de praktijk
  • Een praatplaat
  • Gesprekskaarten per pijler

Download de handreiking hier

Digitale tool

De digitale tool biedt de mogelijkheid om de bewegingssensor digitaal in te vullen. Dit kan tijdens de gesprekssessies over de pijler, maar je kunt hem ook goed inzetten om voorafgaand aan de gesprekssessies informatie op te halen waarna er tijdens de gesprekken meer de diepte in gegaan kan worden. Je kunt de sensor inzetten op het niveau van een opleiding, een faculteit/academie of de gehele instelling.

Instructie voor sessieleiders
Sessieleiders kunnen via onderstaande link een nieuwe sessie aanmaken. Om een sessie te kunnen aanmaken, dien je eerst een account aan te maken. Je geeft een start- en einddatum op voor de sessie en vult de naam van de instelling in. Na het aanmaken van een sessie zie je onder ‘mijn sessies’ een PIN-code, die je kunt delen met de deelnemers. Op deze plek kun je nadat deelnemers hebben geantwoord ook de resultaten inzien en downloaden.

Digitale tool voor sessieleiders

Instructie voor deelnemers
Wanneer je een PIN-code hebt ontvangen kun je via onderstaande link inloggen op de digitale bewegingssensor. Je vult hiervoor je naam, je e-mailadres en de ontvangen PIN-code in. Je ziet vervolgens onder elkaar vier tandwielen (de vier domeinen ‘visie en beleid’, ‘leiderschap’, ‘professionalisering’ en ‘ict-infrastructuur’) met daarnaast steeds enkele kleinere bollen (de indicatoren). Wanneer je een indicator aanklikt opent zich een menu. Hierin wordt naast de titel en definitie van de indicator een aantal stellingen getoond. Deze stellingen zijn bedoeld om je een beeld te vormen bij de indicator. Met het balkje reageer je op in hoeverre de indicator als geheel binnen jouw instelling aanwezig/gerealiseerd is. In de ring om de indicator wordt de score getoond die jij aan de indicator hebt gegeven, in de binnencirkel zie je het gemiddelde van alle deelnemers aan de sessie.

Digitale tool voor deelnemers

Bewegingssensor in praktijk

Ben je benieuwd naar ervaringen met de bewegingssensor? Universiteit Twente en Avans Hogeschool probeerden hem uit.

Lees hier het interview

De integrale ICT-bewegingssensor is een resultaat van de werkgroep ‘Integrale aanpak van de zone Docentprofessionalisering van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Leden van de werkgroep zijn: Conchita Alvarez (Politieacademie), Marlies ter Beek (Universiteit Twente), Dorien Hopster-den Otter (Universiteit Twente), Marie-José Kuypers (HAN) en Jacob Nouta (Hogeschool Leiden).

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
Tool-Toetsweb
Product
Toetsweb gesprekstool

De werkgroep Toetsen op afstand ontwikkelden samen met onderzoekers van de HAN een digitale versie van een gesprekstool om de

Learning-community-tool
Product
Learning Community Tool

Aan de slag met de (door)ontwikkeling van een krachtige Learning community Hoe kan de samenwerking tussen bedrijven en onderwijsinstellingen worden

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies