zone-digitale-leermaterialen

Leermaterialen kiezen

Onderzoek naar overwegingen van docenten en studenten in het hoger onderwijs bij de keuze van leermaterialen

Door de zone Naar digitale (open) leermaterialen worden meerdere verkennende onderzoeken uitgevoerd. Voorliggend onderzoek is er daar een van. Via een kwalitatieve studie is in kaart gebracht welke overwegingen docenten en studenten in het hoger onderwijs hanteren bij het samenstellen van een mix van leermaterialen, welke belemmeringen zij hierbij ondervinden en welke wensen zij hebben om te komen tot een voor hen optimale mix van leermaterialen.

Het onderzoek is uitgevoerd door Irma van der Neut en Paula Willemse van IVA onderwijs.

Download het onderzoek hier 

Infographic: Gebruik digitale leermaterialen in hoger onderwijs

De diversiteit van leermaterialen is in de laatste decennia enorm toegenomen. Door de coronacrisis heeft het gebruik van digitale leermaterialen in 2020 een enorme sprong gemaakt. 

De zone Naar digitale (open) leermaterialen heeft onderzocht welke overwegingen 8 docenten en 14 studenten in het hoger onderwijs hanteren bij het gebruik van digitale leermaterialen.

In deze infographic vind je een samenvatting van de uitkomsten het onderzoek. Het beantwoordt onder andere de vragen: Welke overwegingen zijn leidend bij het kiezen van digitale leermaterialen? Welke belemmeringen in het gebruik van digitale leermaterialen ervaren studenten en docenten? En, welke wensen hebben studenten en docenten om tot een optimale mix van leermaterialen te komen?   

Download de infographic hier 

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
Tool-Toetsweb
Product
Toetsweb gesprekstool

De werkgroep Toetsen op afstand ontwikkelden samen met onderzoekers van de HAN een digitale versie van een gesprekstool om de

Learning-community-tool
Product
Learning Community Tool

Aan de slag met de (door)ontwikkeling van een krachtige Learning community Hoe kan de samenwerking tussen bedrijven en onderwijsinstellingen worden

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies