Peerfeedback inzetten als evaluatietool
Peerfeedback is het proces waarbij studenten prestaties van hun studiegenoten evalueren op basis van vooraf bepaalde evaluatiecriteria. Studenten krijgen hierdoor waardevolle verbeterpunten voor hun eigen werk, inzicht in hun eigen leerproces en ervaring in het geven van feedback aan een ander.
De zone Faciliteren en professionaliseren van docenten heeft een proeftuin ontwikkeld waarbij de toepassing van (digitale) peerfeedback door docenten in het hoger onderwijs centraal staat. In een serie van vier bijeenkomsten leren docenten hoe zij op een doordachte wijze peerfeedback binnen hun eigen onderwijs kunnen inzetten en hoe zij dit proces bij hun studenten kunnen begeleiden. Ook is er ruimte om ervaringen uit de praktijk met elkaar uit te wisselen en het gebruik van peerfeedback te evalueren. In het voorjaar van 2020 is deze proeftuin binnen de Universiteit Twente ontwikkeld en toegepast. Op basis hiervan is een werkpakket opgesteld. De inhoudelijke beschrijving in dit werkpakket is gericht aan onderwijskundig ondersteuners die de proeftuin met een groep docenten willen uitvoeren.
Heb je interesse in het inzetten van deze proeftuin binnen jouw instelling? Of heb je vragen over de inhoud en/of het gebruik van het werkpakket? Neem gerust contact met ons op via docentprofessionalisering@versnellingsplan.nl.