Proeftuinen Evidence-informed & effectiviteit van onderwijsinnovaties
Wil je aan de slag met innovatie binnen je instelling? De zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT en de werkgroep Digitaal
Versnellingsplan | Proeftuinen voor professionalisering | Proeftuin Learning Analytics
De zone Docentprofessionalisering heeft een proeftuin ontwikkeld rondom het inzetten van learning analytics in het hoger onderwijs. In een serie van zes bijeenkomsten worden docenten stap voor stap wegwijs gemaakt in het gebruik van studiedata binnen hun eigen onderwijs.
Learning analytics is het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van gegevens over studenten en hun context, met als doel het begrijpen en verbeteren van het leren van studenten en de omgeving waarin het zich voordoet. Het benutten van studiedata helpt om het leerproces van studenten te verbeteren en te beïnvloeden. Ook kan het hiermee onderwijs verrijken en verbeteren. Het geeft inzicht in hoe studenten leren, zodat zij optimaal begeleid kunnen worden in hun studieloopbaan.
Learning analytics kan worden ingezet voor het terugkoppelen van informatie over de huidige situatie, zodat studenten en docenten in het leerproces kunnen bijsturen. In het kader van flexibilisering van het onderwijs kan learning analytics bijvoorbeeld worden ingezet voor differentiëren van de onderwijsaanpak op basis van voorkennis van studenten.
De proeftuin start met het formuleren van een onderwijsdoel en bouwt voort op bestaande kennis. Vervolgens komen diverse onderwerpen aan de orde, zoals ethiek, datakwaliteit, privacy, datamanagement en terugkoppeling van resultaten aan studenten.
Heb je interesse in het inzetten van deze proeftuin binnen jouw instelling? Of heb je vragen over de inhoud en/of het gebruik van het werkpakket? Neem gerust contact met ons op via docentprofessionalisering@versnellingsplan.nl.
Naast de proeftuin is er ook een placemat Learning Analytics beschikbaar. De placemat geeft je als docent een handzame basis voor het terugkoppelen van informatie over de huidige situatie, zodat student en docent tijdens het leerproces kunnen bijsturen.
Meer informatie over de proeftuin Learning Analytics? De animatie vertelt je wat learning analytics precies inhoudt en wat de meerwaarde ervan is in het hoger onderwijs.
Wil je aan de slag met studentdata, maar is je eigen data te privacygevoelig? De *Zone Studiedata* heeft hiervoor een *simulatiedataset* ontwikkeld. De dataset is bedoeld voor universiteiten en bestaat uit synthetische studentdata. Deze data zijn gebaseerd op de echte data van een universiteit, maar zijn dusdanig afgeleid dat je ze niet meer kunt herleiden tot echte studenten. Door deze dataset te gebruiken kun je ook buiten je eigen instelling algoritmes en analyses delen zonder dat de privacy van je studenten in het geding komt.
Deel deze pagina
Wil je aan de slag met innovatie binnen je instelling? De zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT en de werkgroep Digitaal
Wil je binnen je instelling aan de slag met open leermaterialen? De proeftuin Onderwijs met open leermaterialen is een pakket
16 juni organiseerde de zone Faciliteren en professionaliseren van docenten haar eerste Hackathon AI in het hoger onderwijs – met
Experimentele professionaliseringsactiviteiten Onderwijsinnovaties met ICT Echte versnelling vindt niet in de zone plaats, maar binnen de hoger onderwijsinstellingen. Daarom ontwerpt
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies