Een houvast voor vernieuwend gebruik van ICT in het hoger onderwijs
Door de Coronacrisis werd het direct duidelijk: de inzet van ICT is essentieel in het onderwijs. Van het ene op het andere moment was het nodig om het gehele onderwijs online te kunnen verzorgen. Door twee professionaliseringsinitiatieven – de Vraagbaak Online Onderwijs en DDguide – te analyseren aan de hand van de bouwstenen van docentprofessionalisering, hebben we meer inzicht verkregen in hoe we de kwaliteit van leren kunnen borgen en verbeteren, tijdens en na COVID-19. De reflectie biedt een houvast voor onderwijskundigen, ICTO-coaches en anderen die zich bezighouden met het (her)ontwerpen van professionaliseringsinitiatieven voor docenten, op het gebied van onderwijsinnovatie met ICT.
Auteurs: Kim Schildkamp (Universiteit Twente), Iwan Wopereis (Open Universiteit), Marian Kat-de Jong (Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT/ Avans Hogeschool), Annette Peet (SURF) en IJsbrand Hoetjes (De Haagse Hogeschool).
Photo by Anna Sullivan on Unsplash