Tool Kies wijzer je digitaal leermateriaal!

Relatie leermateriaal en leeruitkomsten

Stel: je bent docent bij de bachelor Pedagogische wetenschappen. Je wilt peer feedback organiseren binnen je cursus – ofwel studenten aanzetten tot het evalueren. Welk type leermateriaal sluit het beste bij deze activiteit aan? Daarvoor ontwikkelde de zone Naar digitale (open) leermaterialen de tool Kies wijzer je digitaal leermateriaal! In de tool vind je digitaal leermateriaal afgestemd op leerdoelen en gewenste didactische werkvormen.

Dus wil je weten welk type leermateriaal je het beste kan inzetten? Ga aan de slag en kies wijzer! De huidige versie van de tool is een tussenresultaat, vandaar dat niet alle bestaande leermaterialen in ogenschouw zijn genomen (zoals tekstbronnen).

Kies wijzer je digitaal leermateriaal!

Voor docenten is het niet altijd duidelijk welk type leermateriaal het beste kan worden ingezet in een specifieke context. Die context wordt mede bepaald door de te behalen leeruitkomsten en de gewenste didactische werkvorm. Deze tool biedt inzicht in welk type leermateriaal het beste past bij de gewenste didactische werkvorm. De didactische werkvormen zijn beschreven door middel van acties (bijvoorbeeld: observeren). Voor iedere koppeling actie-leermateriaal is onderbouwing beschreven in één of meer wetenschappelijke artikelen. De artikelen zijn aangeduid met een groen slotje (Open Access) of een grijs slotje (achter een betaalmuur). De acties zijn geordend volgens de taxonomie van Bloom.

Kies wijzer je
digitaal leermateriaal!

Ga m e / spel Simulatie M OOC Instru c tie AR VR V isualisatie Ga m e / spel Simulatie M OOC Instru c tie AR VR V isualisatie Ga m e / spel Simulatie M OOC Instru c tie AR VR V isualisatie Ga m e / spel Simulatie Instru c tie AR VR V isualisatie Ga m e / spel Simulatie Instru c tie VR V isualisatie Ga m e / spel Simulatie Instru c tie AR VR V isualisatie Evalueren Ontdekken Overeenkomen Denken Besluiten Samenvatten Interpreteren Presenteren Controleren Bekritiseren Beoordelen Ondersteunen Debatteren Aanbevelen Onderzoeken Participeren Waarnemen Besluiten Focussen Onderscheiden Valideren Ontdekken Prioriteren Puzzelen Samenwerken Discussiëren Oplossen Analyseren Zien Ontwerpen Creëren Experimenteren Produceren Maken Verbeelden Construeren Uitwerken Oplossen Ontwikkelen Innoveren Verzinnen Modelleren Bespreken Voorstellen Theoretiseren Denken Visualiseren Oefenen Interviewen Gebruiken Uitvoeren Oplossen Onderzoeken Plannen Koppelen Ontwikkelen Associëren Handelen Inzetten Bespreken Discussiëren Observeren Voorspellen Tonen Classificeren Afleiden Zoeken Luisteren Herkennen Beschrijven Dupliceren Observeren Memoreren Selecteren Herhalen Vragen Memoriseren Onthouden

Meer weten

Wil je meer informatie over formulering of aandachtpunten van leerdoelen? Raadpleeg het handboek Professionele ontwikkeling rond onderwijsinnovatie met ICT van de zone docentprofessionalisering. Of neem contact op met Leontien van Rossum (leermaterialen@versnellingsplan.nl).

Photo by Alejandro Luengo on Unsplash

Deel deze pagina