Toolkit bouwstenen effectieve docentprofessionalisering

Zone Docentprofessionalisering

Aan de slag met de Toolkit bouwstenen effectieve docentprofessionalisering

De zone Faciliteren en professionaliseren van docenten heeft de Toolkit bouwstenen effectieve docentprofessionalisering ontwikkeld. Met de toolkit kunnen instellingen effectieve docentprofessionalisering op het gebied van onderwijsinnovatie met ICT inrichten en evalueren. De toolkit is gebaseerd op het Bouwstenenrapport 2.0 dat door praktijkonderzoek en literatuurstudie tot stand is gekomen. Er is zowel een online als fysieke variant van de toolkit. Met beide varianten zijn verschillende werkvormen mogelijk.

Alle onderdelen van de toolkit worden hieronder uitgelicht, inclusief de downloads en online publicaties. Je kunt de kaartenset (gedrukt) aanvragen via docentprofessionalisering@versnellingsplan.nl.

Foto door Julie Molliver via Unsplash

Onderdelen toolkit (downloads en links)

Bouwstenenrapport

1. Bouwstenenrapport 2.0

In het Bouwstenenrapport 2.0 staan alle bouwstenen voor effectieve docentprofessionalisering op basis van literatuuronderzoek.

Download hier het Bouwstenenrapport 2.0
Handreiking

2. Handreiking Hulpvragen voor het selecteren van bouwstenen

De handreiking bevat hulpvragen en voorbeelden bij elke bouwsteen uit het bouwstenenrapport. De hulpvragen zijn bedoeld om bouwstenen te selecteren bij een professionaliseringsactiviteit, zoals een workshop, module of cursus. Ook kunnen ze gebruikt worden bij het vormgeven van een professionaliseringsactiviteit.

Download hier de handreiking
Werkvormen

3. Werkvormen

Met de kaartenset (onder 4, werkvorm I) of in de online omgeving (onder 5, werkvorm II) doorloop je de fases uit het Handboek Professionele ontwikkeling rond onderwijsinnovatie met ICT. Deze fases zijn gebaseerd op de ontwerpmethodiek van Educational Research Design:

  • De analyse-/exploratiefase fase is de eerste stap. Hierin analyseer je het probleem, de behoefte en de context. Daarnaast exploreer je hoe anderen soortgelijke problemen hebben aangepakt, zodat je niet opnieuw het wiel gaat uitvinden. Het resultaat is een onderbouwing van de keuze voor het thema en de vorm van de professionaliseringsactiviteit.
  • De ontwerp-/ontwikkelfase is de tweede stap. In deze fase werk je de leerdoelen, aanpak, inhoud en vorm van de professionaliseringsactiviteit verder uit. Ook denk je na over welke onderzoeksvragen beantwoord zullen worden.
  • In de evaluatie-/reflectiefase worden de effecten van de professionaliseringsactiviteiten geëvalueerd en reflecteer je op de uitkomsten.
Werkvorm I

4. kaartenset

De kaartenset bestaat uit kaarten met definities van en stellingen rondom de bouwstenen. Deze gebruik je als kennismaking met de bouwstenen en als hulpmiddel om een gesprek in gang te zetten over docentprofessionalisering met ICT binnen je eigen organisatie. Hierbij kun je reflecteren op je huidige of toekomstige activiteiten, maar ook op thema’s. Daarnaast is het mogelijk de kaarten te gebruiken ter ondersteuning van de ontwerpmethodiek voor onderwijsinnovatie met ICT (3). Via de onderstaande link download je de kaartenset. Deze kun je zelf printen, maar je kunt ook de kaartenset gedrukt aanvragen via docentprofessionalisering@versnellingsplan.nl.

Download hier de kaartenset inclusief handleiding

 

Werkvorm II

5. Mural

Mural is een werkvorm die helpt bij de ontwerpmethodiek (3), bestaande uit de drie fases Analyse en exploratie, Ontwerp en ontwikkeling, en Evaluatie en reflectie. Voor elk van deze fases is een werkvorm beschikbaar in de online omgeving Mural. In Mural vind je per werkvorm een sjabloon om als facilitator in te zetten. Daarnaast is een algemeen sjabloon beschikbaar voor de kennismaking met de bouwstenen en doelgroepen.

De sjablonen vind je hier:

Instructies

Om deze sjablonen als facilitator te kunnen gebruiken heb je een Mural-account nodig; deelnemers aan de sessie kunnen zonder account inloggen[1].

Instructies voor de voorbereiding van de online werksessie met de bouwstenen:

  1. Open een van de beschikbare sjablonen (zie de bovenstaande links).
  2. Klik op ‘Create mural from template’
  3. Het sjabloon bevat een toelichting op de beoogde werkvorm. Je kunt het sjabloon echter ook aanpassen naar je eigen behoeften.
  4. Sla de Mural op onder een duidelijke naam, bijvoorbeeld: ontwerp-proeftuin-4-mrt-2021

Instructies voor de uitvoering van de online werksessie:

  1. Open de Mural die je gemaakt hebt. Nodig deelnemers uit om aan je sessie deel te nemen. Klik daarvoor op ‘share’ en kies voor ‘visitor link’.
  2. Neem kort de tijd om de basis uit te leggen: zoom settings, selecteren, verplaatsen, maken of dupliceren van een sticky note.
  3. Gebruik de facilitator tools (timer, voting, summon) om de deelnemers door de sessie te leiden. Deelnemers kunnen gebruik maken van de Handreiking om keuzes te maken.
  4. Vraag na ieder onderdeel om een toelichting op de inbreng. Groepeer de sticky notes en voeg verduidelijkende notities toe.

Na afloop kan je de Mural in zijn geheel exporteren als pdf, of onderdelen selecteren en exporteren als tekst (bijvoorbeeld een groepje sticky notes).

[1] Als je instelling nog geen licentie heeft, is het mogelijk om een gratis classroom account aan te maken via https://www.mural.co/education. In het helpcentrum van Mural vind je meer informatie over het gebruik en de mogelijkheden om online samenwerking te faciliteren.

 

 

 

Presentatie toolkit
Online event

Presentatie toolkit

Donderdag 4 maart lanceerde zone Docentprofessionalisering de Toolkit Bouwstenen voor effectieve docentprofessionalisering. Tijdens het online event was te horen en te zien waar de toolkit voor dient en hoe je ermee aan de slag kunt. Bekijk hiernaast de video. Of zie voor meer informatie de presentaties:

Deel deze pagina