Vier jaar versnellen
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
Het studiejaar 2019-2020 was het eerste volle studiejaar van het Versnellingsplan. Het was een bewogen en druk jaar voor het Versnellingsplan, niet alleen door de COVID-19-crisis. Nu de zomervakantie voor de deur staat – of wellicht al is begonnen – hebben we de beste artikelen, interviews en blogs van het afgelopen jaar voor je op een rijtje gezet om in alle rust nog eens terug te lezen. Dit is je Versnellingsplan Summer Reading List.
Aan het begin van dit studiejaar lanceerde het Versnellingsplan haar eigen, gloednieuwe website. Ter ere daarvan spraken we met zes leden van het Versnellingsplan. Lucie Lolkema vertelt in dit interview waarom ze onderwijs leuker vindt dan onderzoek. In dit interview vertelt Luuk Terbeek waar hij kippenvel van krijgt. Nicole Will en Michiel de Jong vertellen in dit interview wat hun ambities zijn voor digitale leermaterialen. Lonneke Brands gaat in haar interview in op het belang van goede aansluiting op de arbeidsmarkt, en Carolien Kamphuis vertelt in haar interview over het belang van leven lang leren.
Conchita Alvarez, Jacob Nouta en Marie-José Kuypers van de zone Docentprofessionalisering werkten het afgelopen jaar aan de integrale bewegingssensor waarmee kunnen instellingen zicht krijgen op de vraag hoe integraal hun aanpak is wat betreft onderwijsinnovatie met ICT. De praatplaat kwam in mei versneld beschikbaar als gevolg van de COVID-19-crisis. Lees in dit interview het verhaal van de ontwikkelaars.
Eind juni namen Roos van Leeuwen (LSVb) en Eline van Hove (ISO) afscheid van de stuurgroep van het Versnellingsplan en droegen ze het stokje over aan hun opvolgers. In dit interview Betrek studenten en break things keken we met Roos en Eline terug op het afgelopen jaar. In september neemt ook Erwin Bleumink van SURF afscheid van de stuurgroep van het Versnellingsplan. In dit interview blikten we met hem terug op zijn tijd bij het Versnellingsplan, én keken we vooruit.
Ronald Spruit, een van de aanvoerders van de zone Docentprofessionalisering schreef een blog over zijn gesprek met Minister van Engelshoven in februari.
Niet veel later, toen de instellingen plots moesten sluiten door de COVID-19-crisis, schreef Marian Kat-de Jong, verbinder van de zone Docentprofessionalisering, deze blog over het ondersteunen van docenten bij het snel overschakelen naar online onderwijs. Ook Mariëlle Taks van de zone Aansluiting arbeidsmarkt schreef een blog over de cultuurschok die ze ervoer.
Kim Schildkamp, de andere aanvoerder van de zone Docentprofessionalisering, schreef een blog over de kwaliteit en duurzaamheid van online onderwijs. Lees Kims blog hier.
Voor de juni-editie van de externe Versnellingsplannieuwsbrief schreef Elisabeth Minnemann, een van de aanvoerders van het Koersteam, de column De rol van het onderwijs in de strijd tegen racisme.
In november waren Ulrike Wild, een van de aanvoerders van de zone Flexibilisering, Theo Bakker, aanvoerder van de zone Studiedata, Rens van der Vorst, lid van de zone EdTech en Roos van Leeuwen, lid van de Stuurgroep, uitgenodigd voor het rondetafelgesprek met de Tweede Kamercommissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over Digitalisering in het hoger onderwijs. Hier lees je hoe het ze verging.
Aan het begin van 2020 blikten we met alle aanvoerders terug op het eerste jaar van het Versnellingsplan. Hier lees je de terugblik van de zone EdTech met Jelgar de Wilde. Ook Johanna de Groot, van het Programmateam, keek met Hans Nederlof, voorzitter van de Stuurgroep terug op 2019. Ulrike Wild en Paul den Hertog blikten als aanvoerders van de zone Flexibilisering terug op hun eerste jaar. Bij zone Arbeidsmarkt nam Caroline van de Molen eind 2019 het aanvoerderschap over van Ellen van den Berg. In dit gesprek kijkt Caroline terug. De terugblik van Theo Bakker, aanvoerder van de zone Studiedata, lees je hier. Ook Kim Schildkamp en Ronald Spruit keken terug op hun eerste jaar als aanvoerders van de zone Docentprofessionalisering. En Robert Schuwer blikte terug op het eerste jaar van de zone Naar digitale (open) leermaterialen.
Het Versnellingsplan bleef ook niet onopgemerkt door de Minister. In februari vond het ministersbezoek van Minister Van Engelshoven aan de zones Aansluiting arbeidsmarkt en Docentprofessionalisering plaats. Een verslag van het bezoek lees je hier.
Samen met SURF werkt de zone Flexibilisering aan de pilot Studentmobiliteit, waarin de UU, WUR en TU/e samen werken aan een gedeelde infrastructuur waardoor studenten zich vanaf 2021 zich kunnen inschrijven voor 15 vakken die de universiteiten gezamenlijk ter beschikking stellen. Lees hier meer over de pilot.
De zone Studiedata maakte een magazine waarin zeven leden vertellen wat zij doen met studiedata. Ze geven inzicht in hoe hun instellingen studiedata benutten om het hoger onderwijs te verbeteren voor studenten en welke voordelen de instellingen hier van hebben. Download het magazine hier.
Het Versnellingsplan publiceerde het whitepaper Digitiale Leermaterialen. Deze whitepaper geeft op hoofdlijnen weer wat de stand van zaken is, welke initiatieven er al lopen en welke kansen er zijn. Hieruit wordt afgeleid wat er nodig is om vervolgstappen te kunnen zetten. Download het whitepaper hier.
Verder publiceerde het Versnellingsplan de handreiking Digitaal toetsen op afstand. De handreiking biedt een overzicht van toetsvormen en geeft tips hoe en wanneer deze toetsvormen in te zetten. De handreiking beantwoordt vragen als: Welke alternatieven zijn er voor fysieke toetsen? Hoe zetten we toetsen om naar alternatieven? En hoe borgen we daarbij de leerdoelen? De handreiking gaat daarnaast in op privacy, schaalbaarheid en fraudebestendigheid. Download de handreiking hier.
Photo by Vernon Raineil Cenzon on Unsplash.
Deel deze pagina
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
Wil je meer inzicht krijgen in de kennis, vaardigheden en kenmerken van onderwijskundig ICT professionals? Maak dan kennis met het
Het (hoger) onderwijs transformeert. Maatschappij en arbeidsmarkt veranderen, flexibilisering en een leven lang ontwikkelen zijn vereist en de werkdruk en
Als je als onderwijsprofessional aan de slag gaat met het vernieuwen van onderwijs, dan helpt het als je ziet hoe