Onder de motorkap: Onderzoek naar EdTech testbeds in Europa
Het onderwijs is voortdurend in ontwikkeling. Studenten hebben behoefte aan afwisselend onderwijs dat aansluit op hun eigen belevingswereld. Terwijl docenten
Het eerste jaar van het Versnellingsplan zit erop. In een reeks interviews blikken we met de aanvoerders van de zones terug op hoe het hun zone in 2019 is vergaan. In deze editie aan het woord: Jelgar de Wilde (Hogeschool Inholland), aanvoerder van de zone Versnelling van Onderwijsinnovatie met EdTech.
Ik verwachtte op een rijdende trein te stappen. Als innovatiemanager bij Inholland kende ik de doelstelling van de Versnellingszone op hoofdlijnen. Eén van de plannen is het maken van een framework voor andere instellingen. Waar moet je rekening mee houden als je gaat werken met EdTech-bedrijven en startups die willen gaan groeien? Denk aan inkooptrajecten, de AVG, interne afstemming… Natuurlijk is iedere onderwijsinstelling anders, maar daarom kunnen we nog wel adviesscenario’s voor ze ontwikkelen. Ik verwachtte dat het moeilijk zou zijn om dat goed op papier te krijgen en dat blijkt inderdaad het geval.
Wat me positief verbaasde, is dat het validatielab beter loopt dan ik vooraf dacht. Het afgelopen jaar deden er acht startups aan mee aan ons validatielab. Zes daarvan hebben nu contacten in het hoge onderwijs buiten hun eigen startklant, om te verkennen wat ze voor elkaar kunnen betekenen.
Ik ben pas in november ingestapt, maar de Versnellingszone heeft afgelopen jaar verkend welke problematiek er speelt rond het adopteren van educatieve technologie binnen een onderwijsinstelling. Het team heeft een maturity-model opgeleverd. Daaruit zijn een aantal thema’s naar voren gekomen die uitdieping behoeven, met name inkoop en juridische vraagstukken. Dat zijn de grootste drempels waarover wij in 2020 een advies willen geven.
Op het validatielab. In een intensief programma van tien weken nemen ervaren EdTech-ondernemers startups onder hun hoede. Dat is super waardevol. En op het feit dat steeds meer instellingen inzien dat wij als sector iets moeten met EdTech. Dat komt deels doordat de Versnellingszone het onder de aandacht hebben gebracht met hackatons, bijeenkomsten en een Dragons’ Den-achtig evenement. Daar gaan we komend jaar mee verder.
Ik had graag gezien dat we verder waren geweest met een communicatie-kit om binnen een instelling het gesprek te openen over de innovatiestrategie. Ook zit er nog ruis op de lijn. De zone is geen innovatielab. We gaan geen EdTech-producten voor instellingen ontwikkelen. We bekijken of een bedrijf dat beschikt over een goed idee en een startklant het in zich heeft om te groeien. In het validatielab stellen we gezamenlijk de potentie vast.
Instellingen moeten gaan nadenken of ze zelf goede ideeën tot wasdom willen brengen. Zijn ze bereid om als startklant op te treden? Om het product in de markt te zetten? Om studenten te begeleiden bij het uitbreiden naar andere klanten? Die innovatiestrategie moet binnen de instelling worden ontwikkeld en omarmd. Daar gaan we meer op inzetten.
Praten. Minder de theorie in, meer naar buiten. We maken adviesscenario’s over de hobbels die instellingen zullen tegenkomen binnen hun innovatiestrategie, maar we kunnen ze niet voor ze wegnemen. De instellingen moeten zelf een keuze maken. De hogeronderwijssector heeft de neiging om een standaardproduct te willen kopen en dan te verwachten dat het als maatwerk wordt aangepast voor dezelfde prijs. Zo werkt het niet. Als je ervoor kiest om niet heel innovatief te zijn en niet voorop te lopen, maar bijvoorbeeld alleen proven technology te gebruiken, dan krijg je wat je koopt en heb je weinig invloed op verandering van het product of de dienst die je afneemt.
Ja. We krijgen steeds meer kandidaten aangereikt voor de validatielabs. In 2020 draaien we er twee. Ondernemers vragen of ze een mentorschap op zich kunnen nemen. De beweging en de mindset zijn er. Verder willen we een opzet maken voor een Tripadvisor-achtige omgeving, waarmee een onderwijsinstelling makkelijk ontdekt hoe om te gaan met een EdTech-bedrijf en andersom. Er zouden bijvoorbeeld contactpersonen in kunnen staan en de veranderstrategie van de instellingen. Een eerste concept laten we maken door studenten van Fontys. Zo ontstaat er steeds meer bewustzijn over EdTech onder studenten en medewerkers.
Tegen 2022 zullen we verschillende innovatiestrategieën kunnen onderbouwen. Uiteindelijk moet een instelling er zelf op sturen, maar wij bieden de instrumenten om tot een onderbouwde keuze te komen.
Ik hoop dat er een levendige community ontstaat, die ideeën adopteert die binnen een instelling ontstaan, maar waarvan de instelling of het individu zegt: wij gaan het niet verder brengen. Het mooiste zou zijn als we over tien jaar een Europees EdTech Initiative hebben vormgegeven. Als Europeanen kijken wij met een andere bril naar educatieve technologie. We kunnen misschien niet altijd concurreren met de enorme investeringsgelden in de Verenigde Staten of met de massaproductie uit het Oosten, maar we kunnen wel iets toevoegen: duiding aan ethische en morele vragen. Ik geloof meer in samenwerken met de techreuzen en veranderingen bewerkstelligen van binnenuit, dan in je ertegen afzetten.
Deel deze pagina
Het onderwijs is voortdurend in ontwikkeling. Studenten hebben behoefte aan afwisselend onderwijs dat aansluit op hun eigen belevingswereld. Terwijl docenten
A social imaginary for the public value of humanity in education Publieke waarden is bij veel hoger onderwijs instellingen een
De werkgroep EdTech voor onderwijsinnovatie heeft een maturity model gemaakt voor onderwijsinnovatie met EdTech. Het model is in eerste instantie
Hoe ervaren instellingen het gebruik van EdTech oplossingen in het onderwijs? Hoe beoordelen ze de nieuwe techologieën? Hebben ze te