Terugblik: dit was de Toets2daagse
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
9 & 10 november 2021 is het zover: de SURF Onderwijsdagen in het congrescentrum 1931 in Den Bosch. Het Versnellingsplan is er ook dit jaar weer bij. Jij ook? Kom dan langs in onze stand op het netwerkplein of neem deel aan een van de parallelsessies van de zones van het Versnellingsplan. Met als thema ict-vernieuwing in het onderwijs tot bloei brengen geven de zones sessies over de digitale transitie in het hoger onderwijs.
De sessies van de zones vinden verspreid plaats over 9 en 10 november. Benieuwd naar welke sessies dat zijn? Dat hebben we voor je uiteengezet in onderstaand overzicht. Het volledige programma van de Onderwijsdagen vind je hier.
In opvolging van het interview met Derk Loorbach, verdiep je je deze sessie in de transitie van het hoger onderwijs. We nemen je mee in de historische context van het hoger onderwijs, de persistente problemen die een transitie nodig maken en in de rol die digitalisering speelt als breekijzer om tot tot transitie te komen. Input voor deze sessie komt uit de transitieagenda welke het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT en DRIFT recent voor het hoger onderwijs hebben opgesteld.
Derk Loorbach en Gijs Diercks (DRIFT/Versnellingsplan).
Dinsdag 9 november
11.50-12.50 (parallelsessies ronde 1)
Het Versnellingsplan Flexibilisering probeert in de toekomst te kijken en werkt aan het ontwerp van het Flexibele Hoger Onderwijs Landschap in 2030. We maken een grote hoeveelheid ontwikkelingen inzichtelijk en proberen in kaart te brengen wat deze bewegingen betekenen voor de student en de instellingen.
Paul den Hertog (HvA, zone Flexibilisering).
Dinsdag 4 november
11.50-12.50 (parallelsessies ronde 1)
Door digitalisering verandert de samenleving in een rap tempo. In hetzelfde tempo veranderen de behoeften, verwachtingen en eisen van werkgevers. Wat is er nodig om studenten en werkenden zodanig op te leiden dat ze mee kunnen (blijven) gaan in de digitale transformatie?
Lonneke Brands en Brenda Vos (zone Human capital).
Dinsdag 9 november
–
Flexibel, gepersonaliseerd en online/blended onderwijs zorgt voor uitdagingen rondom sociale binding van studenten. In deze sessie worden concrete ontwerpprincipes voor het versterken van sociale binding gepresenteerd – voorzien van voorbeelden, werkvormen en (ICT-)tools.
Jelly Zuidersma en Renée Oosterwijk (zone Flexibilisering).
Dinsdag 9 november
–
Tijdens deze sessie gaan we vanuit de werkgroep EdTech voor Onderwijsinnovatie met Fontys en de UU in gesprek over een experimenteerproces voor de inzet van nieuwe technologie. Hoe ga je van een wens van een docent naar een vliegende start in je onderwijs?
Rens van der Vorst (Fontys), Daan Fraanje (UU) en Nienke Stumpel (werkgroep EdTech).
Dinsdag 9 november
–
Tot eind 2022 kunnen instellingen deelnemen aan de Regeling ‘Versnellen met edusources’. Instellingen krijgen een jaar lang de mogelijkheid om edusources te gebruiken, en vooral te leren van elkaar over het gebruiken van digitale leermaterialen. De HU en de WUR doen al mee en vertellen hierover.
Stef Smits (Morgens, zone Digitale leermaterialen), Bolinda Hoekstra (HU), Nicolien Schmaal (WUR, zone Digitale leermaterialen) en Jenny de Werk (SURF).
Dinsdag 9 november
–
In de zone Docentprofessionalisering zijn voor verschillende actuele thema’s in het onderwijs proeftuinen voor docentprofessionalisering ontworpen. De thema’s zijn peerfeedback, formatieve toetsing, open leermaterialen, artificiële intelligentie, blended onderwijs en learning analytics
Annemarie van den Broek (zone Docentprofessionalisering).
Dinsdag 9 november
14.30-15.30 (parallelsessie ronde 3)
Toetsen op afstand draagt bij aan flexibel en inclusief onderwijs en blijft daarom ook na corona relevant. Gebaseerd op een landelijke enquete hebben wij een tool voor docenten ontwikkeld die helpt bij het vormgeven van deze toetsen. Zo gaat de nieuw opgedane kennis uit de coronatijd niet verloren.
Marjoleine Dobbelaer (HAN, werkgroep Toetsen op afstand) en Sharon Klinkenberg (UvA, werkgroep Toetsen op afstand)
Dinsdag 9 november
14.30-15.30 (parallelsessie ronde 3)
In deze workshop bespreken wij hoe open tekstboeken een toegevoegde waarde zijn in het onderwijs. Hierbij focussen we op de voordelen voor docent en student en delen we een handleiding voor het opzetten van een open tekstboek project binnen jouw instelling.
Michiel de Jong (TU Delft, zone Digitale leermaterialen).
Dinsdag 9 november
14.30-15.30 (parallelsessie ronde 3)
De zone Studiedata van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT werkt momenteel aan het eerste landelijke Referentiekader Privacy en Ethiek dat eind dit jaar bij de koepels ligt. In deze sessie geven we inzicht in het kader en spelen we samen met u, experts en studenten het Dilemmaspel.
Dominique Campman (zone Studiedata), George Wurpel en Mariken Betsema (MSG Sustainable Strategies).
Woensdag 10 november
10.45-11.45 (parallelsessie ronde 1)
De drie beste manieren om je rol en positie als i(cto)-coach te versterken. In een college-tour-interview met Pascal Koole (ROCvA), Peter Dekker (HvA) en Judith Vennix (HR) behandelen we de succesfactoren om je positie als coach/adviseur stevig neer te zetten ten opzichte van docenten en managers.
Pascal Koole (ROCvA), Peter Dekker (HvA) en Judith Vennix (HR). Zone Docentprofessionalisering.
Woensdag 10 november
10.45-11.45 (parallelsessie ronde 1)
Presentatie van een verkenning om de huidige status van flexibel onderwijs inzichtelijk te maken. Dit ter ondersteuning van de discussie over de toekomst.
Lex Freund (HR), Roland Ettema (OU), Corneel den Hartogh (VU) en Bram Enning (Hogeschool Leiden). Zone Studiedata.
Woensdag 10 november
13.30-14.00 (parallelsessie ronde 2)
Deel deze pagina
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
Van meer en kwalitatief goede reacties op cursusevaluaties tot het monitoren van de academische schrijfvaardigheid van studenten. Sinds oktober 2022
Stel je voor: je bent een EdTech startup gestart, maar weet niet zo goed hoe je verder moet gaan en
Dit artikel is geschreven door: Mira Buist-Zhuk, Hans Beldhuis, Susanne Täuber (Rijksuniversiteit Groningen) & Robert Schuwer (aanvoerder van de zone Leermaterialen).
Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan