Verduurzamingsstrategieën voor open leermaterialen
Steeds meer docenten maken, delen en hergebruiken open leermaterialen. In veel gevallen start dit met een project, al dan niet
In de afgelopen periode heeft een werkgroep binnen de zone Naar digitale (open) leermaterialen gewerkt aan een visiedocument op leermaterialen, met als horizon 2025. Dit document komt voort uit een opdracht van de zone Gezamenlijk koersen op versnelling. Deze zone bestaat uit bestuurders van hogescholen en universiteiten. Zij voeren een bestuurlijk gesprek over digitalisering in het hoger onderwijs, met speciale aandacht voor de thema’s van het Versnellingsplan.
Om beter te kunnen bepalen welke stappen nodig zijn om ontwikkelingen omtrent leermaterialen in te zetten, is meer inzicht nodig in heden en toekomst van digitale leermaterialen. Het visiedocument leermaterialen 2025 voorziet hierin.
De visie op leermaterialen start met diverse aandachtspunten die van belang zijn, gevolgd door acht visiestatements. Vervolgens biedt het document vijf bouwstenen, om vanuit de huidige situatie naar de door de visie gemodelleerde toekomst te komen. Daarnaast geeft het stuk prioriteit aan voor het realiseren van de beschreven bouwstenen.
De zone Digitale leermaterialen publiceert het visiedocument nu. Daarmee bieden we instellingen een handvat om te komen tot een instellingsvisie en –beleid op digitale leermaterialen. Binnenkort verschijnt op deze website het onderzoeksrapport naar de huidige situatie rond de markt voor digitale leermaterialen. Deze onderzoeksopdracht is door ResearchNed uitgevoerd. De resultaten van het onderzoek waren vertrekpunt voor deze visievorming.
Download het Visiedocument Leermaterialen 2025 hierDeel deze pagina
Steeds meer docenten maken, delen en hergebruiken open leermaterialen. In veel gevallen start dit met een project, al dan niet
Het speelveld van digitale leermaterialen is complex en kent verschillende belanghebbenden zoals uitgevers en instellingen. Tussen 2012 en 2020 voerde SURF
Werken met open leermaterialen heeft meer impact op een instelling dan alleen op docenten en het onderwijsproces. Heeft jouw instelling
Relatie leermateriaal en leeruitkomsten Stel: je bent docent bij de bachelor Pedagogische wetenschappen. Je wilt peer feedback organiseren binnen je