Flora Lighthouse
Hoe kom je er als student achter wat de meest efficiente manier is om te studeren? Artificial Intelligence (AI) staat
Breda University of Applied Sciences (BUas) is een kleine hogeschool met vijf zelfstandig opererende academies. Tom Konings, operations controller bij BUas en lid van de zone Studiedata, vertelt hoe de inzet van studiedata bij BUas verschilt van de aanpak van andere instellingen. Ook neemt hij op ons verzoek de vijf aspecten van het volwassenheidsmodel onder de loep.
“Onze focus ligt niet op individuele studenten, maar op de mogelijkheid om de onderwijskwaliteit van de instelling te verbeteren met behulp van studiedata. We gebruiken geaggregeerde data om inzichten te verkrijgen voor het besluitvormingsproces. In plaats van een beslissing te nemen op basis van onderbuikgevoelens en enkele gesprekken met studenten, kun je met behulp van studiedata kijken naar de hele populatie. Soms is het fijn om de juiste feiten op tafel te hebben om een beslissing te kunnen maken.”
“Als instelling zijn wij vrij uniek in de manier waarop we studiedata gebruiken binnen het control-proces. In een plannings- en control-cyclus worden vaak KPI’s afgesproken en wordt vervolgens bekeken hoe de instelling daarop scoort. Wij gebruiken wat diepergaande studiedata-analyses. Als de uitval in het eerste jaar aan de hoge kant is, kunnen wij een diagnose stellen hoe dat komt. Dat wordt gezien als een interessante toepassing, zowel voor de academiedirecteuren als voor het opleidingsmanagement. De inzet van studiedata zorgt voor een verbinding tussen het strategische en het tactisch niveau van de organisatie.”
“Binnen de instelling zijn we aan de slag gegaan met een dashboard voor docenten, zodat zij meer inzicht hebben in de groepen studenten die moeite hebben met hun vak en meer mogelijkheden krijgen om daarop in te spelen. Daarnaast loopt er een project op instellingsniveau om de onderwijskwaliteit te verbeteren, waar studiedata-analyse onderdeel van uitmaakt. Per opleiding maken we met behulp van studiedata-analyse een plan om het onderwijs te verbeteren. Daarvoor gebruiken we niet alleen de inzichten die wij uit onze data hebben, maar ook data uit landelijk onderzoek.”
“Wij hebben het geluk dat Elisabeth Minnemann, voorzitter van het College van Bestuur en lid het Koersteam, het belang van studiedata inziet. Toen zij hoorde van de zone Studiedata, drong zij erop aan dat dit voor onze organisatie belangrijk is. Door het Versnellingsplan zijn we op een ander niveau gaan denken. We waren bezig met informatie halen uit data, nog niet met data structureel onderdeel te laten worden van de organisatie. We hebben nog geen strategie of beleid, maar de deur is nu wel geopend om daarmee te beginnen. We neigen ernaar om studiedata deel te laten uitmaken van een bredere informatievisie en een informatiebeleid.”
Ik ben trots op de welwillendheid binnen de organisatie om besluiten op basis van studiedata te nemen.
“Ik ben trots op de welwillendheid binnen de organisatie om besluiten op basis van studiedata te nemen. We zien dat er steeds meer vragen komen uit de verschillende onderdelen: docenten, maar ook opleidingsmanagers en secretariaten zien de meerwaarde van inzicht uit data voor het maken van besluiten. Als iemand in de organisatie een specifieke vraag heeft, maken we op maat gemaakte analyses met de studiedata die we hebben. Tegelijkertijd zitten wij nog op het basisniveau. We zijn nog lang niet zo ver als we zouden willen.”
“Bij BUas ben ik degene die het meeste met studiedata bezig is. Voor echt technische zaken huren we nu nog een consultant in, maar we zijn van plan om een extra vacature uit te schrijven voor een specialist op het gebied van datawarehousing en het structureren en modelleren van de data. Langzaam creëren we de randvoorwaarden om van studiedata een integraal onderdeel van de organisatie te maken. Dat verloopt organisch: uit kleine initiatieven ontstonden interessante inzichten, die leidden tot iets grotere initiatieven.”
“De juristen van onze hogeschool stellen momenteel een privacybeleid op voor research, studiedata en analytics. Research en data-analytics liggen redelijk dicht tegen elkaar aan. We hebben veel aan de voorbeelden van andere instellingen in de zone, die al over een uitgebreid beleid op het gebied van studiedata beschikken. Ook SURF biedt materiaal en begeleiding aan.”
“Onze vijf academies werken met hetzelfde systeem, maar ze richten het soms verschillend in. Aan de analysekant kan dat lastig zijn, want er is daardoor niet één analyse-oplossing waar iedereen wat aan heeft. Voor BI-analytics (business intelligence) gebruiken wij Power BI. Het zou mooi zijn als we er over vijf jaar in zijn geslaagd om alle data in een centrale structuur op te slaan. Zo’n structuur zou een solide basis vormen voor vervolganalyses of om nieuwe data toe te voegen en te gebruiken.”
Van 24 mei tot en met 8 juli publiceren we wekelijks verhalen uit de praktijk over het gebruik van studiedata. Zeven leden van de zone Studiedata van hogescholen en universiteiten vertellen wat zij doen met studiedata. Ze geven inzicht in hoe hun instellingen studiedata benutten om het hoger onderwijs te verbeteren voor studenten en welke voordelen de instellingen hier van hebben.
De interviews zijn gebundeld in het magazine Praktijkverhalen Studiedata. Wil je nu al alle praktijkverhalen lezen? Download het magazine dan hier!
Tekst: Marjolein van Trigt
Deel deze pagina
Hoe kom je er als student achter wat de meest efficiente manier is om te studeren? Artificial Intelligence (AI) staat
Over studiedata en het belang ervan voor het monitoren en verbeteren van studiegedrag is al veel geschreven. Met de opkomst
Studiedata bieden steeds meer mogelijkheden om het hoger onderwijs beter, effectiever en efficiënter te maken. Om de voordelen te kunnen
Waar en hoe kunnen hoger onderwijsinstellingen regie op studiedata krijgen bij het gebruik van tooling van leveranciers? De zone Veilig