Versnellingsplan | Naar digitale (open) leermaterialen
De zone Naar digitale (open) leermaterialen zette in op het optimaal benutten van de mogelijkheden van digitale leermaterialen in het hoger onderwijs. Het onderwijs is erbij gebaat wanneer docenten en studenten uit het steeds rijkere aanbod van digitale leermaterialen gemakkelijk een voor hen optimale mix kunnen samenstellen en gebruiken, ongeacht waar de materialen vandaan komen en of ze commercieel aangeboden of open te gebruiken zijn. Door een groter aanbod van eenvoudig toegankelijk leermateriaal kan beter worden aangesloten bij de visie van instellingen en docenten op onderwijs. Meer gebruik van open leermaterialen verlaagt de kosten voor studenten. Ook voor online onderwijs zijn gebruik van digitale leermaterialen essentieel.
Belangrijk is dat die leermaterialen aansluiten bij de onderwijsvisie van docent en instelling en bij de behoeften van de student. Om tot een optimale mix van leermaterialen te komen moeten gebruikers digitale leermaterialen makkelijk kunnen vinden, beoordelen en selecteren, eventueel naar behoefte kunnen aanpassen en uiteindelijk gebruiken. Daarnaast is het belangrijk dat gebruikers hun eigen leermateriaal gemakkelijk aan anderen beschikbaar kunnen stellen, om het aanbod van open digitale leermaterialen te vergroten en verrijken.
Meer weten over leermaterialen? Kijk op de community-pagina Open Education.
De zone Leermaterialen werd aangevoerd door Robert Schuwer.
Ga naar de kennisbank voor meer
Wil je weten wat digitale leermaterialen nou eigenlijk zijn? Bekijk de animatie hiernaast.
Hierin hoor je binnen drie minuten alles over open, semi-open en gesloten leermateriaal. Ook auteursrechten en het gebruik ervan komt aan bod.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies