Zone-Human-Capital

Hybride leeromgevingen

Samenwerking tussen werkveld, onderwijs en student

Welke samenwerkingsvoorwaarden zijn er voor het initiëren van hybride leeromgevingen? De zone Versterken van digitale human capital onderzoekt deze vraag.

Publiek-private samenwerkingsverbanden zijn de afgelopen jaren sterk toegenomen in het hoger onderwijs. Bijvoorbeeld in hybride leeromgevingen. Dit zijn omgevingen waarin arbeidsmarkt, onderwijs en student zo geïntegreerd mogelijk samenwerken. Het uitgangspunt is het aanbod van zo realistisch mogelijke praktische uitdagingen.

Deze samenwerkingsverbanden bieden meerdere partijen voordelen:

  • praktijkervaring studenten;
  • nieuw onderwijsaanbod hoger onderwijs;
  • studentcontact en netwerkvergroting bedrijven.

Aan de slag met hybride leeromgevingen

De eerste verkenning naar hybride leeromgevingen richtte zich op randvoorwaarden om tot goede samenwerking te komen. Zoals organisatie, financiering en tips voor goede projectbegeleiding. Uit de verkenning kwam de Tool Start, connect en check: samenwerking onderwijs en bedrijfsleven. Daarnaast werkt de zone aan een learning community. Meer informatie over deze projecten vind je hieronder.

1. Tool Start, connect en check: samenwerking onderwijs en bedrijfsleven

Een hybride leeromgeving opstarten: hoe doe je dat? We ontwikkelden de Tool Start, connect en check: samenwerking onderwijs en bedrijfsleven. Het geeft inzicht in welke samenwerkingsvoorwaarden er zijn bij het initiëren van zo’n omgeving. Een praktische tool, voor een betere samenwerking tussen het onderwijs en bedrijfsleven.

2. Learning community hybride leeromgevingen

In de maatschappij draait het momenteel om grote vraagstukken – denk aan klimaat, zorg en energie. Om deze vraagstukken te behandelen, is het van belang dat (toekomstige) medewerkers beschikken over voldoende digitaal talent. Om hier een bijdrage aan te leveren organiseert de zone een learning community op het gebied van hybride leeromgevingen.

Binnen zo’n learning community krijg je de kans om:

  • door middel van een probleemanalyse en door ons aangereikte tools, jouw eigen leeromgeving te verbeteren;
  • samen met andere leeromgevingen werken aan vergelijkbare uitdagingen;
  • samen te werken aan een duurzame toolbox met daarin diverse instrumenten om de uitdagingen op te lossen;
  • toegang te krijgen tot een overkoepelende learning community.

Meer informatie over de learning community? Neem contact op met Amber Kornet.

Updates bijeenkomsten

Poster hybride leeromgevingen

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
Tool-Toetsweb
Product
Toetsweb gesprekstool

De werkgroep Toetsen op afstand ontwikkelden samen met onderzoekers van de HAN een digitale versie van een gesprekstool om de

Learning-community-tool
Product
Learning Community Tool

Aan de slag met de (door)ontwikkeling van een krachtige Learning community Hoe kan de samenwerking tussen bedrijven en onderwijsinstellingen worden

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies