Zone Leermaterialen
Met de zone Naar digitale (open) leermaterialen van het Versnellingsplan zetten we in op het optimaal benutten van de mogelijkheden van digitale leermaterialen in het hoger onderwijs. Het onderwijs is erbij gebaat wanneer docenten en studenten uit het steeds rijkere aanbod van digitale leermaterialen gemakkelijk een voor hen optimale mix kunnen samenstellen en gebruiken, ongeacht waar de materialen vandaan komen en of ze commercieel aangeboden of open te gebruiken zijn. Door een groter aanbod van eenvoudig toegankelijk leermateriaal kan beter worden aangesloten bij de visie van instellingen en docenten op onderwijs. Meer gebruik van open leermaterialen verlaagt de kosten voor studenten. Gedwongen door de coronacrisis wordt meer onderwijs online gegeven dan ooit. De verwachting is dat na deze crisis een groter deel online blijft dan daarvoor. Digitale leermaterialen zijn daarbij uiteraard essentieel.
Belangrijk is dat die leermaterialen aansluiten bij de onderwijsvisie van docent en instelling en bij de behoeften van de student. Om tot een optimale mix van leermaterialen te komen moeten gebruikers digitale leermaterialen makkelijk kunnen vinden, beoordelen en selecteren, eventueel naar behoefte kunnen aanpassen en uiteindelijk gebruiken. Daarnaast is het belangrijk dat gebruikers hun eigen leermateriaal gemakkelijk aan anderen beschikbaar kunnen stellen, om het aanbod van open digitale leermaterialen te vergroten en verrijken.
De zone bestaat uit vertegenwoordigers van Fontys Hogescholen, Vrije Universiteit Amsterdam, TU Delft, Universiteit Maastricht, Hanzehogeschool Groningen, Rijksuniversiteit Groningen, Erasmus Universiteit Rotterdam, Wageningen University & Research en SURF (verbinder) en wordt aangevoerd door Robert Schuwer (Fontys Hogescholen).
Download de folder van de zone Digitale leermaterialen hier