Digitalisering heeft een grote impact op het onderwijs. Steeds meer leermaterialen zijn digitaal beschikbaar Hoe zorgen we dat deze materialen van goede kwaliteit zijn? En hoe stimuleren we het lerend vermogen van lerenden?
Aan de hand van deze vragen hebben wij een ideaal toekomstbeeld voor leren en leermaterialen in 2035 geschetst.
Onze toekomstvisie gaat uit van een toekomst waarin iedereen, ongeacht locatie of achtergrond, toegang heeft tot kwalitatief goede leermaterialen. Iedereen leert ook van elkaar, en met elkaar. Mensen bewegen zich in konvooien van vrienden, coaches en rolmodellen. Konvooien groeien mee en verschillen per context. We maken veel gebruik van technologie.
Als we naar ons toekomstbeeld kijken, zien we Charlie. Charlie vertegenwoordigt generatie Alpha, de generatie die nu geboren wordt en de eerste generatie is die geen wereld kent zónder internet, social media en AI en mét stabiel klimaat.
Charlie: “De wereld waar ik in leef verandert snel en dat betekent een complexe leeromgeving. Daarom kan ik niet zonder AI-Me.”
AI-Me is een eigen profiel, dat haar begeleidt. AI-Me groeit van jongs af aan met Charlie mee op basis van haar input en gedrag. Toen Charlie jong was, was AI-Me bewust sturend voor basisvaardigheden. Inmiddels heeft ze deze voldoende ontwikkeld om volledige zeggenschap te hebben over AI-Me.
Charlie: “Mijn kennis, vaardigheden, ervaringen en talenten zijn allemaal zichtbaar in AI-Me.”
Om haar ontwikkelingen bij te houden, worden Charlie’s gegevens anoniem vastgelegd op een veilige plek waar ze altijd bij kan om gegevens te beheren.
Charlie: “Ik beheer mijn leer-identiteit als onderdeel van mijn online identiteit.”
AI-Me daagt haar uit om nieuwe dingen te leren en proberen. Het koppelt haar aan mensen met dezelfde én andere achtergronden, kwaliteiten en competenties, en brengt Charlie in contact met docent-coaches in een fysieke ontmoetingsplek, de Makerspace.
Charlie: “In de Makerspace voel ik me vertrouwd. Ik kan hier samen met anderen leren.”
AI-Me draagt ook leermaterialen aan die passen bij Charlie’s ambities. Leermaterialen bestaan uit open en commerciële materialen, gemaakt door studenten, expertss, docent-coaches en uitgevers wereldwijdDe gebruikerscommunity managet en valideert deze materialen als een commons. Waar leermaterialen worden doorontwikkeld ontstaat een zichtbare ketting van auteurs.
Charlie: “Ik kan elk leermateriaal gebruiken, bijvoorbeeld een hologram om een activiteit te ervaren, en contact hebben met de maker ervan. Ik kan er ook aan toevoegen.”
Na gebruik van een leermateriaal, stelt AI-Me Charlie vragen. Op basis van haar antwoorden en de validatie door experts, krijgt Charlie een achievement. Haar nieuwste kennis is direct zichtbaar in haar netwerk.