Hybride leeromgevingen

Hybride leeromgevingen

Samenwerking tussen arbeidsmarkt, onderwijs en student

Welke samenwerkingsvoorwaarden zijn er voor het initiëren van hybride leeromgevingen? De zone Versterken van digitale human capital onderzoekt deze vraag. 

Publiek-private samenwerkingsverbanden zijn de afgelopen jaren sterk toegenomen in het hoger onderwijs. Bijvoorbeeld in hybride leeromgevingen. Dit zijn omgevingen waarin arbeidsmarkt, onderwijs en student zo geïntegreerd mogelijk samenwerken. Het uitgangspunt is het aanbod van zo realistisch mogelijke praktische uitdagingen.

Deze samenwerkingsverbanden bieden meerdere partijen voordelen:

  • praktijkervaring studenten;
  • nieuw onderwijsaanbod hoger onderwijs;
  • studentcontact en netwerkvergroting bedrijven.

Aan de slag met hybride leeromgevingen

De eerste verkenning naar hybride leeromgevingen richtte zich op randvoorwaarden om tot goede samenwerking te komen. Zoals organisatie, financiering en tips voor goede projectbegeleiding. Uit de verkenning kwam de Tool Opstarten hybride leeromgevingen. Daarnaast werkt de zone aan proeftuinen. Meer informatie over deze projecten vind je hieronder.

1. Tool Opstarten hybride leeromgevingen

Een hybride leeromgeving opstarten: hoe doe je dat? We ontwikkelden de Tool Opstarten hybride leeromgevingen. Het geeft inzicht in welke samenwerkingsvoorwaarden er zijn bij het initiëren van zo’n omgeving. Een praktische tool, voor een betere samenwerking tussen het onderwijs en bedrijfsleven. Dus wil je aan de slag binnen een hybride leeromgeving of doe je dat al? Vul de tool in, krijg de juiste aanbevelingen en ga aan de slag!

2. Proeftuinen hybride leeromgevingen

In de maatschappij draait het momenteel om grote vraagstukken – denk aan klimaat, zorg en energie. Om deze vraagstukken te behandelen, is het van belang dat (toekomstige) medewerkers beschikken over voldoende digitaal talent. Om hier een bijdrage aan te leveren organiseert de zone Versterken van digitale human capital proeftuinen op het gebied van hybride leeromgevingen.

Binnen zo’n proeftuin krijg je de kans om:

  • door middel van een probleemanalyse en door ons aangereikte tools, jouw eigen leeromgeving te verbeteren
  • samen met andere leeromgevingen werken aan vergelijkbare uitdagingen
  • samen te werken aan een duurzame toolbox met daarin diverse instrumenten om de uitdagingen op te lossen
  • toegang te krijgen tot een overkoepelende Learning Community

Meer informatie over de proeftuinen? Neem contact op met Amber Kornet.

Oproep voor feedback

Ben je student, docent, opleidingscoördinator of geïnteresseerde uit het bedrijfsleven en wil je jouw ervaringen op het gebied van hybride leeromgevingen delen? We komen voor dit onderzoek graag in contact met je. Stuur een e-mail aan Lonneke Brands, l.brands@saxion.nl, teamlid zone Human capital.