Werkgroep Online onderwijs in praktijkvaardigheden

Ga direct naar
Werkgroep Online onderwijs in praktijkvaardigheden

Onderwijs van praktijkvaardigheden in online vorm

Tijdens de sluiting van onderwijsinstellingen vanwege de coronacrisis, werd in korte tijd de overstap gemaakt naar online onderwijs. Eén van de belangrijkste thema’s waar een oplossing voor moest worden gevonden was het digitaal aanbieden van onderwijs in praktijkvaardigheden. Het gaat om bijvoorbeeld domeinspecifieke motorische vaardigheden in interactie met mensen, dieren instrument en machines, die lastig online aan te leren zijn. Hoe richt je het onderwijs hiervan online in? Een nieuw vraagstuk, dat momenteel geen specifieke plek in het Versnellingsplan heeft.

Kansen in het hoger onderwijs

Om rond dit thema de krachten te bundelen en te zorgen voor versnelling, start daarom de werkgroep Online onderwijs in praktijkvaardigheden. Deze werkgroep zal zorgen voor kennisontwikkeling en -deling en zo de losse initiatieven die er inmiddels zijn, met elkaar verbinden. De werkgroep zal initiatieven verder uitwerken; waar liggen kansen in het hoger onderwijs om gezamenlijk op te pakken en te versnellen? De volgende stappen komen aan bod:

  1. Inventarisen van good & failed practices
  2. Regisseren in het delen van good practices
  3. Verbinden van mensen die ervaringen en oplossingen zoeken in een netwerk
  4. Een plan ontwikkelen waar en hoe landelijke samenwerking tot versnelling leidt

Doel van de werkgroep

De werkgroep is opgericht vanwege de versnelde overstap naar online onderwijs naar aanleiding van de pandemie. Oplossingen voor online praktijkonderwijs kan dan ook studievertraging bij studenten door de coronasituatie verminderen. Maar: we kijken verder dan corona. Ook post-corona biedt een online vorm van praktijkonderwijs mogelijkheden. Oplossingen kunnen het hoger onderwijs nog effectiever, efficiënter en flexibeler maken.

Denk mee

Heb jij ervaring met het onderwijzen van online praktijkonderwijs? Ben je een onderzoeker, beleidsmedewerker of ondersteuner met expertise op gebieden als simulatie, video, het aanleren en toetsen van vaardigheden? Of wil je graag meedenken over online onderwijs in praktijkvaardigheden? Neem dan vooral contact met ons op door een e-mail te sturen naar Sjieuwke Dankert met als onderwerp werkgroep online praktijkvaardighedenonderwijs.

Video online laboratoriumonderwijs

Voorbeelden

Op zowel nationaal als internationaal terrein zijn nog niet zoveel voorbeelden bekend. Toch is het inventariseren van good en failed practices is een eerste stap voor de werkgroep. Failed practices, daar kunnen we van leren. Good practices, daar kunnen we op voortbouwen. Het gaat hierbij om voorbeelden van online onderwijs in praktijkvaardigheden die wel degelijk hebben gewerkt.

We hebben er, naast deze video over Virtual Reality in laboratoriumonderwijs, een aantal voor je op een rijtje gezet.

Praktijkvoorbeelden

De belofte van AI

18 juni 2021 Veilig en betrouwbaar studiedata benutten Bram Enning

De belofte van AI: lees meer over AI en studiedata in de nieuwe blog van Bram Enning, aanvoerder van de zone Studiedata.

Lees meer over

AI in het onderwijs: De ultieme blend tussen kunstmatige en menselijke intelligentie?

10 juni 2021 Faciliteren en professionaliseren van docenten Kim Schildkamp

Wat is de rol van de docent bij AI in het onderwijs? Aanvoerder van de zone Docentprofessionalisering Kim Schildkamp reflecteert op de ultieme blend tussen ...

Lees meer over

Maand van AI in het onderwijs: de activiteiten

1 juni 2021 Versnellingsplan Redactie

Artificial Intelligence in het onderwijs; wat kun je er eigenlijk mee? En met welke ethische overwegingen heb je te maken? Kom er deze maand achter. ...

Lees meer over

Terugblik: hoe zag AI er 30 jaar geleden uit?

1 juni 2021 Versnellingsplan Robert Schuwer

We trappen de Maand van AI af met een blog van Robert Schuwer, aanvoerder van de zone Naar digitale (open) leermaterialen. Robert blikt terug op ...

Lees meer over

Verslag webinar process mining in onderwijs

26 mei 2021 Veilig en betrouwbaar studiedata benutten Iris Bijman

Process Mining: een nieuwe technologische ontwikkeling binnen het onderwijs. Maar wat houdt het precies in? Op 11 mei organiseerde de zone Studiedata een webinar over het ...

Lees meer over

Publicaties

Bekijk meer

Roadmap Op weg met digitalisering

Versterken van digitale human capital

Wil je meer weten over hoe de digitalisering binnen het (hoger)onderwijs nauw samenhangt met ...

Lees meer over

Rapport Digitale leermaterialen in het hoger onderwijs

Gezamenlijk koersen op versnelling

Meer weten over de ambities van het Koersteam op digitale leermaterialen in het hoger onderwijs? ...

Lees meer over

Template Instrumenten voor evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT

Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT

Gebruik je binnen je instelling instrumenten voor evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT? Beschrijf deze in het ...

Lees meer over

Flyer zone Human capital

Versterken van digitale human capital

Waar de zone Human capital zich voor in zet? Dat en meer lees je in ...

Lees meer over