Verduurzamingsstrategieën voor open leermaterialen
Steeds meer docenten maken, delen en hergebruiken open leermaterialen. In veel gevallen start dit met een project, al dan niet
Deze week (1 t/m 5 maart) stond in het teken van open onderwijs en open leermaterialen: de Open Education Week. De Special Interest Group (SIG) Open education, SURF en de zone Naar digitale (open) leermaterialen organiseerden de hele week activiteiten. Van een twitter take-over tot aan webinars. In deze blog verzamelen we de activiteiten voor je, en zetten we ze op een rijtje.
De zone trapte de week af met een zogenaamde Twitter take-over op het @Versnellingspl account. Gedurende de hele dag bespraken ze de ontwikkelingen in open onderwijs en open leermaterialen. Heb je het gemist? Lees de Tweets terug op het account van het Versnellingsplan.
Naast de twitteractie en onderstaande webinars, waren er meer activiteiten. Dus wil je meer weten over de Open Education week en de activiteiten van de zone, de SIG en SURF? Lees dan het artikel ‘Open volop in beweging in de Open Education Week‘.
Het organiseren van webinars kon niet uitblijven tijdens de Open Education Week. In samenwerking met de Special Interest Group (SIG) Open education en SURF organiseerde de zone Digitale (open) leermaterialen er twee. Bekijk ze hieronder.
Tijdens het webinar van 1 maart ‘Open … hoe maak je het mogelijk?’ ging het over het recept om open content in het hoger onderwijs te kunnen realiseren. De afgelopen periode is er namelijk veel in kaart gebracht. Zo is er een inventarisatie onder vakcommunities (docenten) over de wensen voor samenwerken aan leermaterialen uitgevoerd en zijn er 30.000 open tekstboeken in kaart gebracht. Ook is er breder gekeken naar open content en de BigDeals en is er een visie Open Content 2025. Dit alles vormen de basis voor de ingrediënten. Met het webinar krijg je inzicht hoe ook jij een bijdrage kan leveren!
In 2020 ontwikkelde de zone in samenwerking met SURF een visie op leermaterialen onder de titel De optimale mix van leermaterialen in 2025. Tijdens het webinar van 2 maart presenteerde de zone de acht visiestatements en vijf bouwstenen hiervan. Samen met de deelnemers wisselde de zone tijdens het webinar van gedachten over hoe deze visie kan worden gebruikt om tot een instellingsvisie op leermaterialen te komen, welke rol open leermaterialen in zo’n instellingsvisie kan spelen en welke ondersteuning daarbij vanuit de zone en SURF gewenst is.
Deel deze pagina
Steeds meer docenten maken, delen en hergebruiken open leermaterialen. In veel gevallen start dit met een project, al dan niet
Het speelveld van digitale leermaterialen is complex en kent verschillende belanghebbenden zoals uitgevers en instellingen. Tussen 2012 en 2020 voerde SURF
Werken met open leermaterialen heeft meer impact op een instelling dan alleen op docenten en het onderwijsproces. Heeft jouw instelling
Relatie leermateriaal en leeruitkomsten Stel: je bent docent bij de bachelor Pedagogische wetenschappen. Je wilt peer feedback organiseren binnen je