Terugblik: dit was de Toets2daagse
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
Door: Leontien van Rossum
Op dit moment lijkt het simpel: YouTube gebruiken als bron voor het digitaal videoleermateriaal. Een gebruiksvriendelijk zoekportaal met één van de grootste vindplaatsen van videomateriaal. Uit onderzoek van Maziriri en collega’s blijkt dat studenten er positief tegenover staan om YouTube als platform voor educatieve doeleinden te gebruiken.
Toch zijn er belangrijke overwegingen die elke gebruiker eigenlijk zou moeten maken voordat ze YouTube gebruiken voor onderwijsdoeleinden. Wil je als gebruiker YouTube voor educatieve doeleinden inzetten? Realiseer je eerst het volgende:
Tijdens de coronapandemie is een ander argument voor verwijdering op de voorgrond getreden: misinformatie. In het geval van corona zijn er duidelijke feiten en wetenschappelijke consensus, alleen in de meeste andere gevallen is dat niet zo. Hierbij is het voor de videodienst niet zo makkelijk om te bepalen wat nu precies “slechte content” is.
Rechten/Aansprakelijk: Op YouTube zijn alle auteursrechten voorbehouden, tenzij er sprake is van redelijk gebruik (ofwel fair use) of wanneer je toestemming van de maker hebt. De maker kan bij het publiceren ook aangeven dat er meer mogelijkheden zijn qua hergebruik via een Creatieve Commons licentie CC-BY.
YouTube zelf verkrijgt rechten van de maker bij het uploaden van de content: voor het verveelvoudigen, het openbaar maken van het werk binnen het platform en om de inhoud van het geüploade werk te gebruiken voor haar dienst. Controle voor de naleving van auteursrechten gebeurt (kortgezegd) reactief via een geautomatiseerd proces: Content ID. Hierbij is de volgende kanttekeningen van belang: Als YouTube niet weet dat één van zijn gebruikers auteursrechtelijk materiaal illegaal heeft gedeeld, kan het daar ook niet aansprakelijk voor worden gesteld.
Het bovenstaande geeft aan dat een videoplatform voor onderwijs tenminste de volgende eigenschappen moet hebben:
Op dit moment is er nog geen landelijk platform (speciaal) voor educatieve video’s waar duurzaam gebruik van wordt gemaakt. De meeste hoger onderwijsinstellingen hebben wel een platform voor het delen van video’s, zoals Mediasite, maar deze video’s worden vaak (nog) niet openbaar beschikbaar gesteld maar alleen binnen hun eigen instelling.
Bij het open delen van videoleermaterialen met andere instellingen, is vindbaarheid van de videoleermaterialen cruciaal, bijvoorbeeld via metadatering. SURF werkt samen met instellingen om te kijken naar een connectie tussen de videoplatformen van instellingen en het landelijke platform edusources.
Een andere optie is een landelijk (instellingsoverstijgend) educatief videoplatform. Bijkomend voordeel is dat kleine onderwijsinstellingen geen aanbesteding hoeven te doen voor een educatief videoplatform.
Maziriri, E. T., Gapa, P., & Chuchu, T. (2020). Student perceptions towards the use of YouTube as an educational tool for learning and tutorials. International Journal of Instruction, 13(2), 119-138. https://doi.org/10.29333/iji.2020.1329a
Baas, M. & Schuwer, R. (2021). Zoeken we op! De docent als gebruiker en curator van open leermateriaal. In Baas, M., Jacobi, R. & Schuwer, R. (Reds). Thema-uitgave hergebruik van open leermaterialen. (pp. 11-16). SURF Nederland https://ap.lc/gymZM
Baas, M., Schuwer, R & De Ruijter, A. (2021). De student gaat op zoek: de waarde van (open) leermaterialen voor het eigen leren. In Baas, M., Jacobi, R. & Schuwer, R. (Reds.). Thema-uitgave hergebruik van open leermaterialen. (pp. 17-22). SURF Nederland https://ap.lc/gymZM
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
Van meer en kwalitatief goede reacties op cursusevaluaties tot het monitoren van de academische schrijfvaardigheid van studenten. Sinds oktober 2022
Stel je voor: je bent een EdTech startup gestart, maar weet niet zo goed hoe je verder moet gaan en
Dit artikel is geschreven door: Mira Buist-Zhuk, Hans Beldhuis, Susanne Täuber (Rijksuniversiteit Groningen) & Robert Schuwer (aanvoerder van de zone Leermaterialen).