Goede voorbeelden onderwijsinnovaties met ict
Als je als onderwijsprofessional aan de slag gaat met het vernieuwen van onderwijs, dan helpt het als je ziet hoe
Veel hoger onderwijsinstellingen werken momenteel aan vernieuwing en het onder de loep nemen van het onderwijs met ICT. Goede voorbeelden (good practices) helpen om niet alles zelf te hoeven uitvinden. Het delen van goede voorbeelden wordt vaak toegepast bij initiatieven gericht op professionele ontwikkeling in organisaties. En ze geven richting aan wat kan werken. Maar hoe kun je good practices zo beschrijven dat een ander er ook echt mee aan de slag kan? En hoe gaan we daarbij op een evidence-informed manier te werk?
Onderzoek laat zien dat onderwijsprofessionals vaak moeite hebben bij de ontwikkeling, beschrijving en toepassing van good practices. Hoe stel je nu het beste een good practice op? En hoe verzamel je de juiste goede voorbeelden die bruikbaar zijn voor jou en je collega’s? Ook binnen het Versnellingsplan wordt veel met good practice beschrijvingen gewerkt.
De zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT heeft daarom het initiatief genomen om een template te ontwikkelen voor de beschrijving van good practices op een evidence-based manier. Deze template passen we nu zelf ook toe op de goede voorbeelden van evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT die we landelijk verzamelen en op termijn gaan delen in een Best Evidence Bibliotheek.
Een template bevat een aantal vooraf gespecificeerde kenmerken die richtinggevend zijn bij het vormgeven aan een good practice, of beschrijven van een good practice (GP). Het kan ervoor zorgen dat de voorbeelden van hoge kwaliteit zijn voordat ze gedeeld worden (Alwazae, Perjons, & Johannesson, 2015). Dit soort templates kan worden toegepast op GPs in verschillende soorten organisaties.
Uit onderzoek blijkt dat vooral incomplete verslaglegging de succesvolle toepassing van een good practice kan hinderen (Mansar & Reijers, 2007; Dani et al., 2006). Daarnaast blijkt het soms moeilijk om passende good- of best practices te vinden en te selecteren (Simard & Rice, 2007) en professionals missen gedegen richtlijnen om vorm te geven aan een best practice (Shull & Turner, 2005). Het vraagt nogal wat om verder te komen dan alleen inspiratie; ook informatie over een werkwijze, achterliggende keuzes en omstandigheden is relevant voor bij het succesvol implementeren van een innovatie. Een onderliggende oorzaak voor het feit dat beschrijvingen soms van lage kwaliteit zijn is dat het goede voorbeeld incompleet beschreven is, onduidelijkheden en redundanties bevat, of irrelevante informatie bevat.
Hoe kunnen we voorkomen dat een good (of een best) practice belangrijke informatie mist die nodig is om er in de praktijk mee te kunnen werken? Onderzoek naar die vraag noemt kenmerken die in ieder geval aanwezig moeten zijn in een beschrijving. Drie belangrijke kenmerken zijn:
Omdat de zone Evidence-informed zich richt op manieren om het ontwerpen van digitale leerarrangementen op een evidence-informed manier aan te pakken hebben we specifiek voor onze eigen template ook nog gebruikt gemaakt van literatuur hierover. Zodat we de vragen die bij de template worden gesteld, goed kunnen verwoorden. Price en Kirkwood (2014) schreven een artikel over manieren om onderwijstechnologie op een geïnformeerde manier te ontwerpen, en Seel et al. (2017) schreven een boek over onderwijs ontwerpen op basis van bewijs uit onderzoek.
Het resultaat is een template die een structuur biedt voor het systematisch en in detail beschrijven van een (evidence-informed) good practice van onderwijsinnovatie met ICT. De template kan ook worden gebruikt om bestaande practices opnieuw te bekijken en te verbeteren.
Na het invullen van de template zou de good practice nog een keer langs de kwaliteitscriteria gehouden moeten worden die in het artikel van Alwazea et al. (2015) zijn aangegeven (p. 255, table 1). Deze criteria zijn erg uitgebreid en daarom hebben we besloten een aantal kenmerken die daar voorgeschreven staan niet in dit template op te nemen (zoals: hoeveel tijd zou het kosten om deze good practice te introduceren en implementeren in een andere organisatie?). In een volgend artikel zal ik hier verder op ingaan.
De template die we nu hebben ontwikkeld, bevat evidence-informed kenmerken voor een initiële GP-beschrijving. Dit template wilden we zowel kort houden als zo compleet mogelijk. Aanvullende informatie over de good practice (waarmee die wellicht aangemerkt zou kunnen worden als een ‘best’ practice) zou door geïnteresseerden nog op te vragen moeten zijn, vandaar dat bij elke good practice contactpersonen vermeld zijn.
Referenties
Deel deze pagina
Als je als onderwijsprofessional aan de slag gaat met het vernieuwen van onderwijs, dan helpt het als je ziet hoe
Hoe evidence-informed innoveren de kans op succesvolle onderwijsinnovaties vergroot Energietransitie, klimaat, digitalisering, diversiteit en inclusie. Zomaar een greep uit de
Wil je aan de slag met innovatie binnen je instelling? De zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT en de werkgroep Digitaal
Deze placemat geeft docenten en management in het hoger onderwijs de ingredienten, bereidingswijze en serveertips om evidence-informed onderwijsinnovatie toe te