Vier jaar versnellen
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
Op 5 november mocht ik te gast zijn bij de SURF Onderwijsdagen omdat ik mij als student-lid van de universiteitsraad bij de Universiteit Utrecht verdiep in thema’s zoals onderwijsvernieuwing en digitalisering. De dagen waren bij uitstek de plek de plek om hierover meer te leren, om bijgepraat te worden over ontwikkelingen die zich gaan doorzetten en om een goed beeld te krijgen van de huidige mogelijkheden.
Voor mij was het allerminst opvallend te noemen dat een congres over onderwijsvernieuwing en ICT bijna volledig in het Nederlands werd aangeboden, terwijl de vaktermen vaak Engels waren. Denk daarbij aan blockchain en internet of things. Veel grote bedrijven die aanwezig waren, hadden geen Nederlandse roots. Ik merkte dat dit mij kritisch maakte op de positie van Nederland op het gebied van onderwijsvernieuwing en ICT. Welke rol nemen wij nou aan in deze ontwikkelingen?
Ik besloot naar een bijeenkomst te gaan over de grote lijnen: de trends in het onderwijs en ICT. Er werd gesproken over privacy, de ontbundeling van het onderwijsaanbod, over gepersonaliseerd leren onafhankelijk van plaats en tijd en over opkomende commerciële partijen. Ook termen als blockchain, artificial intelligence (AI) en internet of things werden met enige regelmaat gebruikt, maar helaas zonder een inhoudelijke toelichting wat deze termen precies inhielden. Op de vraag ‘Wat was de afgelopen jaren de grootste en belangrijke ICT-ontwikkeling voor het onderwijs?’ werd vanuit de zaal overtuigd geantwoord met ‘Word’ want ‘ik hoef nu niet meer te schrijven’. Ik vroeg mij af of iedereen wel op één lijn zat. Of iedereen wel op de hoogte was van de ontwikkelingen en van de gebruikte terminologie.
De dag werd afgesloten met een oproep om samen te blijven werken om te zorgen dat er niet allerlei verschillende standaarden gaan ontstaan. Hier zou ik er graag nog iets aan toe willen voegen. Laten we ons verdiepen in de ontwikkelingen, een visie tot stand brengen met elkaar en tegelijkertijd kritisch blijven op deze ontwikkelingen. Naast alle prachtige applicaties zijn er namelijk ook vaardigheden die in het geding komen door het betrekken van ICT bij het onderwijs. Want het onderwijs kan dan misschien op bepaalde vlakken achterblijven op het gebied van ICT, maar dat is te allen tijde minder erg dan de situatie waarin we roekeloos ICT toepassen terwijl dit ten koste gaat van belangrijke andere vermogens van mensen.
Auteur: Jesse Wijlhuizen, voorzitter Studentengeleding Universiteitsraad Universiteit Utrecht
Deel deze pagina
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
In het Versnellingsplan werkten we aan de kansen die digitalisering biedt voor het hoger onderwijs. Onder andere door pilots, onderzoeken
VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze
Hoe kunnen hoger onderwijsinstellingen een efficiënter en toegankelijker systeem ontwikkelen voor digitale en open leermaterialen waarbij onderwijsinstellingen de regie hebben?